Thursday, August 6, 2009

Institut Perguruan Sarawak,Kampus Miri.Aku di sini skrg?Entah.Memang aku membuat keputusan untuk datang ke sini dengan rela hatinya.Setelah besfren ku di UiTM terpaksa kutinggalakn.Meski bengkak-bengkak matanya kerana seminggu menangis.Tidak pernah kujumpa rakan sebaiknya,San.Rakan yg sungguh menyayangiku..

Bangun sahaja ku dari tidur,aku teringatkan perbualan ku dengan bonda tercintaku.Aku jarang sekali sehala setuju dengan ibuku.Tapi dia tidak pernah pula mengongkongku.
"Kenapa lawyer?"
Itulah soalan cepumas yang sering dikeluarkan oleh ibuku.
Jawabku slumber "membela orang yang sepatutnya mak"
"Membela org yg salah,kau nak mcm tu?"tambah adikku lagi.
"Rasuah!"sampuk kakakku.
"Kalau semua org berfikiran mcm tu mak,tak de org nk jd lawyer.Tak de yg membela org memerlukan,tak de kebenaran dapat dipertahankan..sape yg nk handle semua hal tu nanti..at last,pertimbangan dibuat tnpa perbicaraan.Mcm mane agaknye...And lawyer muslim pun sudah kekurangan skrg nie.Nanti tak de org yg wakil Islam untuk defence perbicaraan yg melibatkan hal-hal undg-undg Islam dalam kehidupan seharian.Nk India yg tlg belakan?Mane muslim?"
jawabku yg kurg berpuas hati.

Aku terus bangun dibuai mimpi di pagi yg hening ini..Pendirian yg aku pertahankan menjadi suatu tanda tanya.Impian itu tidak dapat direalisasikan lagikah?Aku sendiri tidak mengerti skrg ini.Antara impian dan harapan.Dreams and hope.Which do you prefer?Tapi aku kebingungan di sini.Bagai mimpi yg tak sudah.

1 comment:

  1. Amira
    Setiap keputusan yang diambil tak semestinya mendatangkan kepuasan.Kadang-kadang kita perlu berkorban untuk mendapatkan sesuatu yang kita ingini.Kita mesti bersikap yakin untuk mencapai mimpi yang kita idamkan.Sekali membuat keputusan maka tetapkan pendirian untuk meneruskan perjuangan dan jangan sekali-kali menoleh ke belakang sekali.
    Insyallah z doakan yang terbaik untuk amira k.Moga nanti menjadi pendidik yang mulia dan sejati.Mana tau mira nanti yang jadi cikgu kepada anak2 z.Kan mulia tu =)

    ReplyDelete